Social media voor zakelijk gebruik

Social media, je kunt er niet meer om heen. Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn… We begrijpen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet, maar in plaats van je er tegen te verzetten biedt het ondernemers ook veel kansen.

Ten eerste een waarschuwing, want als je als ondernemer social media gebruikt, maar geen idee hebt waarvoor en wat je er mee wil bereiken, begin er dan niet aan. Een Facebook account aanmaken en er vervolgens niets mee doen of er een keer in de drie maanden een berichtje op plaatsen, dat werkt natuurlijk niet.

Uit onderzoek is gebleken dat Nederlandse ondernemers goed op de hoogte zijn wat betreft social media, maar dat zij er steeds minder tijd aan willen besteden. Ze willen de websites niet meer bezoeken ondanks dat ze weten hoe alles werkt en dat kan jammer zijn.

Als ondernemer kun je veel winnen met het inzetten en goed gebruiken van social media. Door actieve accounts bij te houden kun je je likers/fans/klanten op de hoogte houden van datgene dat je doet. Je kunt nieuwsgierigheid creëren, mensen alert houden en je naamsbekendheid vergroten.

Een van de belangrijkste of de grootste kracht is nog wel dat je eenvoudige interactie kunt starten met je volgers. Vraag hun om meningen, advies, tips, reacties, reviews enzovoort. Op deze manier maak je de afstand tussen jezelf als ondernemer, als merk of als winkel met het publiek, de volgers, de klanten of de gasten kleiner. Men heeft het gevoel iets bij te kunnen dragen, het idee dat hun mening van belang is en dat zorgt voor verbintenissen.

Wees niet bang als ondernemer om je volgers om meningen te vragen, maar doe dit juist zoveel mogelijk. Er zullen inderdaad ook wel eens negatieve reacties voorbij kunnen komen en ja het is mogelijk dat dit mensen afschrikt of juist een hele hype veroorzaakt. Echter laat het feit dat je dit aandurft zien dat je uit durft te komen voor wie je bent en wat je doet, iedereen maakt immers fouten. De kunst is hoe je hierop inspeelt. Je kunt het negeren, tja dan is het inderdaad niet goed voor je onderneming. Je kunt het echter ook als uitdaging of als kans zien door er iets positiefs van te maken.

Je kunt ontevreden klanten bijvoorbeeld iets aanbieden in de vorm van een product, extra services, korting en noem maar op. Ook kun je in het openbaar toegeven dat men gelijk heeft en ook dit zal je merk goed doen.

De belangrijkste tip is dus dat je de interactie aangaat. Laat mensen mee doen, laat ze reageren, geef ze het gevoel bij de onderneming te horen. Dit zorgt niet altijd voor saamhorigheid maar tevens voor een fanclub en zonder tevreden consumenten is een onderneming nog nooit blijven bestaan.