Ben je een jager of een einzelgänger?

zzperKMB-Nederland en de Rabobank hebben de resultaten gepresenteerd van een onderzoek dat zij gezamenlijk deden naar startende ondernemers. Het onderzoek vond plaats in het kader van The Next Entrepreneur, een kennistraject dat starters moet informeren over zaken die belangrijk zijn bij het ondernemen. Denk daarbij aan mogelijkheden om je eigen bedrijf te financieren, maar ook hoe je jezelf kunt verbeteren. Een opvallende uitkomst was hoe startende ondernemers naar zichzelf kijken. Uit het onderzoek bleek namelijk dat men zichzelf vooral ziet als een ‘jager’ of een ‘ontplooier’.

 

Zelfkennis of ambitie?

Dat zijn geen zelfgekozen benamingen van de starters, maar categorieën waarin men naar aanleiding van het onderzoek kon worden ingedeeld In totaal kende het onderzoek zes soorten ondernemers: jagers, ontplooiers, pragmatici, experts, hoeders en einzelgängers. Maar liefst 55% van de ondervraagde ondernemers ziet zichzelf als ontplooier, terwijl 35% zich ziet als een jager.

De resultaten van het onderzoek melden verder niet of deze oordelen zijn gebaseerd of zelfkennis of dat dit juist idealen zijn die men nastreeft. Wel bleek dat opvallend veel starters goed voorbereid aan hun onderneming beginnen. Zo heeft 77% de eigen visie vertaald naar een concreet bedrijfsplan en heeft ook 72% een marketingplan opgesteld. Nog eens 65% van de ondervraagde starters heeft een financieel plan voor de eigen onderneming klaarliggen.

Entrepreneur-Infographic-Vertical

 

Tags: ,

 

Deel dit