De vier stijlen van situationeel leidinggeven

leidinggevenLeidinggeven, het kan op veel verschillende manieren en leidt steeds weer onherroepelijk tot discussie over wat nu de beste stijl van leidinggeven is. Het simpele antwoord is dat er geen eenduidig antwoord is. De manier van leidinggeven hangt af van je persoonlijkheid en van wat bij je past, maar ook in wat voor bedrijf je werkt en wat voor personeel je tot je beschikking hebt. Om uit te vinden wat het beste bij jouw specifieke situatie past zou je kunnen overwegen een management opleiding te volgen. Daarin kan je met andere managers bespreken wat zij in een bepaalde situatie zouden doen.

Het situationeel leidinggeven richt zich voornamelijk op het bedrijf waar je werkt en wat voor personeel je tot je beschikking hebt. In overleggen met andere deelnemers krijg je waarschijnlijk ook steeds beter inzicht in je persoonlijkheid en wat bij je past. Situationeel leidinggeven onderscheidt vier leiderschapsstijlen:

S1: instrueren

Deze stijl is van toepassing op nieuwe medewerkers of medewerkers die aan een taak beginnen waar ze nog geen enkele ervaring mee hebben. Bereidheid is er wel bij de medewerker, maar daarnaast speelt er ook onzekerheid mee. Vooraf maak je afspraken over de gewenste begeleiding en zorg je voor duidelijke, heldere instructies.

S2: stimuleren/overtuigen

Hierbij heeft de medewerker al wel enige basiskennis, maar ontbreekt het nog aan betrokkenheid en enthousiasme. Richt je hierbij op de motivatie van de werknemer door bijvoorbeeld inzicht te geven in het belang van zijn taak voor het grotere geheel. Bespreek op een coachende manier hoe het tot nu toe gaat en let daarbij op eventuele onzekerheden.

S3: overleggen bij zelfstandige werknemers

Aan kennis geen gebrek bij deze werknemers, maar des te vaker wel aan motivatie. Door tactvolle communicatie kun je de werknemer het belang van zijn werk in laten zien. Zoek naar verbeterpunten en mogelijkheden om de betrokkenheid te vergroten.

S4: delegeren bij professionals

Naar deze medewerker heb je eigenlijk geen omkijken, die doet zijn of haar werk goed en met plezier. Let er wel op dat deze eigenschappen niet direct voor alle taken van de medewerker gelden en het wel nodig blijft om af en toe de voortgang te controleren.

siutationeel leidinggeven

 

Tags: , ,

 

Deel dit